Je eigen motor onderhouden

author
2 minuuts, 53 tweedes Lees

Je eigen motor onderhouden kun je gemakkelijk zelf doen. Dit is voor de meeste motorliefhebbers nog leuk ook! Tijdens de grondige schoonmaak van jou motorfiets, kom je vaak wel wat dingen tegen die je wilt aanpakken. Of je hoort tijdens het remmen ineens een raar geluid dat niet helemaal klopt.

Begin bij de banden

Het enige contact van de motor en het asfalt zijn de banden onder de motorfiets. Deze moeten goed zijn om voldoende grip te krijgen. De juiste bandenspanning en het profiel bepalen jou wegligging. Bekijk welke bandenspanning jou nodig hebt voor jou motorbanden door op Google de termen Tyre pressure in te typen. Of je voldoende profiel op de banden hebt, kun je zien aan de nokjes in het profiel van de band. Liggen deze bijna gelijk met de buitenkant van de band, dan is het tijd voor nieuwe motor onderdelen zoals banden. Ga hier niet op besparen, want de banden bepalen jou grip op de weg!

Niet vergeten te remmen!

De remmen moeten altijd gecontroleerd worden op drie punten, namelijk de blokken, de remschrijven en het remvloeistof pijl. Remblokken slijten het hardst en zijn het makkelijkst om te vervangen. De remklauw eraf of de pinnen eruit en je haalt de remblokken er zo tussenuit. Controleer dus elke drie a vier maanden de staat van jou remblokken en vervang deze tijdig.

De remschrijven hebben een minimale dikte die je vaak op de schijf terug kan vinden. Meet de dikte van de schrijf in het midden van het remgedeelte en niet aan de rand. De remmen raken namelijk het uiterste punt van de schijf niet, waardoor deze dan dikke lijkt. Meet dus gericht op de plek waar de remblokken de schijf raken. Deze zijn vaak prijzig, maar zeker de veiligheid waard!

De remvloeistof trekt vocht aan en dit is ongewenst. De vocht in het remsysteem zorgt voor oxidatie, waardoor het remmen wordt verslechterd en de zuigers kunnen blijven hangen. Hierdoor blijven remblokken soms tegen de schijven aanlopen en kunnen deze slijten en/of te warm worden.

De Accu

Tegenwoordig hebben motoren een onderhoudsvrije accu. Meer dan aan de druppellader leggen in de winter heb je niet. Oudere motors kunnen nog wel eens voorzien zijn van een accu met dopjes aan de bovenkant. Hier giet je demi-water in als het vloeistofpijl te laag is. Mocht je hier geen zin in hebben koop dan gewoon een goede onderhoudsvrije motor accu.

Ketting en olie

Standaard onderhoud dat je moet verrichten aan je motorfiets zijn het controleren van je kettingspanning en het invetten van je ketting. Ook de olie moet worden gecontroleerd en gekeken worden of deze nog beschikt over het juiste oliepeil.

Luchtfilter en koeling

Controleer of je luchtfilter nog schoon is en of de motor nog voldoende koelt. De watergekoelde motorblokken worden gekoeld met koelvloeistof. Deze moet zo nu en dan ook ververst worden. Heel lastig is dit niet en er wordt aangeraden om dit elk jaar te verschonen. Check ook het niveau in het expansievat, deze moet tussen max en min staan.

Check de verlichting

De laatste stap en een stap om zeker niet te vergeten. Iedere motorrijder die wel eens s avonds zonder verlichting heeft gereden weet hoe naar dit kan zijn. Ten eerste ben jij niet zichtbaar voor andere bestuurders, maar kun jezelf ook bijna niets meer zien als er geen straatverlichting is. Toch wordt verlichting minder vaak gecheckt dan je denkt, omdat je vaak begint met motorrijden wanneer de zon nog schijnt.

 

Vergelijkbare berichten