Verschillende soorten autoruitschade

author
2 minuuts, 35 tweedes Lees

Verschillende soorten autoruitschade

Wanneer het gaat om autoruitschade, dan gaat het al snel om een sterretje in de autoruit. Er zijn echter meer soorten ruitschade en het is belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van twee soorten autoglas in de moderne auto. Gelaagd glas, dat nog vaak voorbehouden is voor de voorruiten, en gehard glas dat ook wel veiligheidsglas genoemd wordt. In een van de twee soorten glas is een sterretje in de autoruit volstrekt onmogelijk, terwijl het andere soort autoglas juist bijna onverwoestbaar is.

De gelaagde voorruiten en autoruitschade

Hebben we het over autoruitschade, dan gaat het in de meeste gevallen om de voorruit. Een sterretje kom je bijvoorbeeld alleen in de voorruit tegen (tenzij er gelaagde achterruiten in de auto aanwezig zijn, maar daar is het risico op een ster alsnog veel kleiner). De gelaagde autoruiten bestaan uit verschillende lagen glas die samengevoegd zijn met een laagje PVB-folie. Door deze constructie is het mogelijk dat ruitschade in één laag ontstaat, zonder dat de andere laag ook beschadigd raakt.

Bij deze autoruitschade is ingrijpen niet altijd nodig, zeker niet wanneer het niet in het zichtveld van de bestuurder aanwezig is en er geen coating in de voorruit gebruikt is. In alle andere gevallen is het verstandig om even te kijken naar de plek van de ruitschade en de vraag of er coatingpoeder gebruikt is. Autoruitschade neemt natuurlijk niet zomaar toe, maar wanneer dit in het zichtveld van de bestuurder zit, kan het afkeur zijn volgens de RDW. Daarnaast oxideert coatingpoeder wanneer het in aanraking komt met zuurstof, waardoor een witte waas in de ruit ontstaat en deze vervangen moet worden.

De geharde ruiten en autoruitschade

Een sterretje in een autoruit die van gehard glas gemaakt is? Dat is onmogelijk. Gehard glas bestaat uit één laag glas. Tijdens het productieproces is het autoglas versneld afgekoeld, waardoor het sterkere eigenschappen heeft. Deze eigenschappen zorgen er ook voor dat de autoruit in duizenden delen uiteenvalt bij ruitschade. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat hier geen PVB-folie aanwezig is dat de ruit bij elkaar houdt bij schade.

Bij de standaardmodellen zijn alle zijruiten en de achterruit gemaakt van gehard glas. Dit autoglas kan alleen beschadigd raken door oppervlakkige krassen en slijtage. In alle andere gevallen sneuvelt de volledige autoruit, waarna deze vervangen moet worden.

Hoeft een voorruit nooit vervangen te worden?

Hoewel de gelaagde voorruit een bijzondere en sterke constructie is, is het mogelijk dat de autoruitschade te ernstig is voor reparatie. In dat geval moet de volledige voorruit vervangen worden. Dat is het geval bij vertakte scheuren of sterren die te groot zijn om te repareren. Zit deze ruitschade in het zichtveld van de bestuurder? Dan moet de voorruit direct vervangen worden. Ga niet direct naar de merkdealer, want deze heeft de hoogste prijzen en dat is zonde van het geld. Kies je voor de after market autoruiten, dan heb je exact dezelfde kwaliteit, maar dan zonder een merklogo. Handig om te weten wanneer je een occasion met ruitschade op het oog hebt, of je eigen auto goed wilt verkopen.

Vergelijkbare berichten